Frukost,  Gröt,  Jul,  Mellanmål

Vegansk risgrynsgröt

Den här risgrynsgröten blev verkligen ett lyckat experiment. Jag fick ett infall i sista stund och valde att ha i kokosgrädde och himmel så krämig och god den blev! Det är inte så mycket kokosgrädde i så den tar inte över smaken. I receptet är det lite sötning i form av agavesirap. Detta kan man utesluta helt, men jag tyckte att det blev godare med lite sötning.

Risgrynsgröt är ingen frukost man fixar i all hast för den ska stå och svälla. Detta recept tar ca 1 timma att göra så därför tycker jag att det är smidigt att koka gröten kvällen innan den ska ätas. På morgonen så kan man bara värma på gröten i grytan eller i micron. Är gröten för fast kan man späda med lite vatten.

Vegansk risgrynsgröt ca 4-6 portioner

6 dl vatten

3 dl grötris

3 krm salt

250 ml kokosgrädde (jag använde Garantskafferiets) eller koksmjölk

2 krm vaniljpulver

2 tsk agavesirap

Gör såhär:

Koka upp vatten, grötris och salt i en gryta. Låt småputtra under lock i 10 minuter. Rör om då och då så att det inte bränns i botten. Tillsätt därefter kokosgrädde/kokosmjölken, vaniljpulver och agavesirap. Låt det småkoka i 5 minuter under omrörning, sätt sedan på grytlocket och ta bort grytan från värmen. Låt gröten stå och svälla i ca 40 minuter.

Servera gröten tillsammans med havremjölk/mandelmjölk och ceylonkanel.