Frukost,  Mellanmål,  Smoothie

Pitayabowl

I samarbete med Piggabutiken har jag gjort ett recept på en supergod och hälsosam pitayabowl som jag toppade med frukt, bär och bipollen. Just nu har Piggabutiken 15% rabatt på allt från Rawpowder och erbjudandet gäller till 31 maj 2021, så passa på!

Pitayabowl 1-2 portioner

2 frysta bananer

2 dl fryst mango

0,5 dl kokosmjölk

2 msk pitayapulver

Topping

Hallon, blåbär, bipollen, färsk mango, citronmeliss och några droppar kokosmjölk för att göra hjärtan.

Gör såhär:

Mixa alla ingredienserna till pitayabowlen i en matberedare eller blender. Rör om då och då om det behövs för att ingredienserna ska blanda sig ordentligt. Häll upp i en eller två skålar och toppa med godsaker!

Pitaya, eller drakfrukt som den även kallas, är rik på vitaminer och antioxidanter och det kan man se på den starkt rosa färgen. Ju starkare färg desto mer antioxidanter! Pitaya kan vara svårt att få tag på så då är pulver ett bra alternativ. Jag använde det här.

Bipollen är inte bara fint att strössla över sin smootiebowl, gröt eller yoghurt med sin gula färg, det är otroligt näringsrikt också. Det anses vara ett av det mest näringsmässigt kompletta livsmedel som vi kan äta. Det har en hög halt av protein och vitaminer. Bipollen innehåller även flera aminosyror som är bra för ämnesomsättningen. Bipollen ska också verka stärkande på immunförsvaret.